Ved du at en væsentlig og (måske) overset detalje hos mange af os i sølvsegmentet er
vores købekraft?
Her kommer et lille skriv om kvinder med købekraft og økonomisk overskud.
Mange af os 50 – 60+ årige kvinder har en stor købekraft, og vi køber gerne. Også kvinder der måske bevidst lever minimalistisk fordi, det giver værdi og mening, køber gerne. Men, vi går ofte mere efter kvalitet end kvantitet. Når det fx handler om tøj og ting til garderoben, køber jeg hellere lidt men godt. Det vil sige, at udskrivningen kan være relativt høj, når jeg køber, men til gengæld har jeg mit tøj i mange år. Jeg har fx kjoler, der er mere end 10 år gamle og sko, der er købt for 20 år siden, men stadig bruges. Det er der både god økonomi i samtidig med, at det understøtter den bæredygtige trend. Og helt sekundært stiller det et krav til mig selv om at holde en stabil vægt.
Jeg går også op i mit udseende. Jeg gør meget for at holde mig fit for life, dyrker en del motion og bruger penge på hudplejeprodukter og kosmetolog. Udfordringen er blot, at de produkter jeg fx selv går efter, ofte præsenteres af meget yngre kvinder. Det gælder især i skønheds- mode- og reklameindustrien. Og helt ærligt, så har man mistet en potentiel køber i mig. Jeg bliver ikke fanget af budskabet.
Så er det sagt.
Hvis et produkt skal fange min opmærksomhed, skal det præsenteres af kvinder, som jeg kan spejle mig i. Dvs. de skal være aldersmæssigt sammenlignelige, gerne almindelige kvinder uden kendiseffekt (dog ikke et must), og de skal frem for alt være autentiske i situationen. Så er jeg på!
Derfor synes jeg, det er så vigtigt at brande alle os i sølvsegmentet, så markedsføringsindustrien og modebilledet kan få øje på os. Ikke kun vores potentielle købekraft men lige så meget vores voksen-look. Der er mange “fotomodeller” gemt her i KUF, som på fornemmeste vis kan promovere både produkt og målgruppe. Måske findes den næste silvermodel og it-woman lige her blandt os? (Begrebet it-woman er selvkonstrueret og skal ses som en pendant til fænomenet it-girl).
I takt med den øgede levealder, og ikke mindst den relativt høje pensionsalder for vores børn, er der heldigvis ved at komme et andet syn på os i sølvsegmentet, det er efterhånden in at være voksencool. Flere forskere beskæftiger sig med den nye silver-trend, og den globale Greyhair Movement vinder indpas. Jeg har bidraget til debatten og skrevet en artikel, der fokuserer på sølvsegmentets ressourcer og et oprør mod aldersstigmatisering. Artiklen er udgivet i Magasinet Midt i nr.7; juli 2021, og du kan læse den online på magasinets webside magasinetmidti.dk
På min instagramprofil @a_la_anne er jeg optaget af at brande sølvsegmentet og vise, at aldring i sig selv ikke er en hindring for at et cool brand. Et brand som mange virksomheder med fordel kan bruge i deres markedsføring. Nogle modemagasiner har heldigvis fattet budskabet og er begyndt at bruge kvinder i sølvsegmentet som modeller.
Er du enig eller uenig i mine betragtninger?
Skriv gerne en kommentar så vi kan inspirere hinanden.
Husk at du kan følge mig på min Instagramprofil @a_la_anne.